Dokument inifrån - McFusk och Co

Dokument inifrån handlade ikväll om McDonald's och hur deras arbetare får lön och hur mycket de fuskar med deras löner. Kolla verkligen!!!

http://svtplay.se/v/2001470/dokument_inifran/mcfusk_och_co

Jag skrev ett brev till SVT:



Hej!

Jag såg lite av det dokument inifrån som var på 2an nyss och jag känner igen allt som de har pratat om, fast jag har jobbat på Burger King!
När jag var 17 år, så fick jag lön som en 16-åring, golven är hala och jag har ramlat tre gånger, en gång fick jag kaffe över handen och ställde mig för att kyla under en kran. Efter bara 3-4 minuter, så sa de att jag skulle komma tillbaka. Det kunde jag inte, hade ju brännskador över fingrarnaoch det gjorde så ont och jag vet att man måste spola i 20 minuter. Men de gav mig en creme som de sa tar bort smärtan. Ang golvet, så var det en kille som ramlade och slog i knät så att han fick åka till sjukhuset och jag tror inte att han fick någon ersättning för det. När jag började där är jag var 16, så skulle jag tex jobba i 5 timmar, men de skickade hem mig efter 1,5 en gång bara för att det var för lite konsumenter. Jag visste inte mina rättigheter då... Vi får ju inga betalda raster och en gång, så var vi för lite personal en stor helg och jag fick 20 min obetald rast för att de ropade tillbaka mig 10 minuter innan, men så satt det även två andra tjejer där. De hade betald rast för att arbetsledaren sa att de skulle äta och sedan komma tillbaka. De satt ner längre än vad jag gjorde. Det var en gång som jag arbetade hela mitt pass på sju timmar utan rast. Jag har aldrig ätir personalmat på Burger King, men ändå drog de ofta 5 drag varje lön. Trots att jag sade till min chef så hände inget och när jag ringde till hennes chef, så fick jag ett samtal tillbaka från min att jag typ hade skvallrat och att det inte alls låg till så. På min lediga dag, så ringde en arbetsledare till mig kl 7 på morgonen och frågade om jag kunde jobba. Jag kunde inte säga nej då och gick upp och tog bussen kvart i 8. (Den går 7.15 och 7.45 osv) och när jag kom till jobbet kl 8, så fck jag en utskällning av henne att jag tog så lång tid på mig. Att jag skulle tagit Taxi isåfall. Men det hár inte jag som 16-åring råd med och då sa hon att BK isåfall skulle betalat det, men då kunde ju hon ha sagt det.
En anna period hade jag under några veckor extra matte lektioner och min arbetsledare tjatade och tjatade på mig att jag skulle komma ändå och att jag väl kunde missa dem och det gjorde jag också med några för att jag inte kunde säga nej.

Till exempel så säger de å ena sidan att skolan måste gå före, men å andra sidan så tjatar de på en att man ska jobba varje eller varannan helg. Jag var uppskriven på 5 timmar i veckan i början, men under juli månad 2008, så jobbade jag 200 timmar. Jag jobbade 9 dagar i sträck, hade en dag ledig, sedan 8 dagar i sträck, en dag ledig och så vidare under långa pass i den värmen.
Asså det finns verkligen så mycket att skriva om, men känner att ni ska ju orka läsa det också. Må gott!

Isabelle Alexandersson



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0